2017. december 28., csütörtök

Bejgli helyett kalács

Nálam a karácsony bizonyos esetekben a mások karácsonyának a megfordítása. Nem vagyok hajlandó azt csinálni, mint mindenki más, éppen ezért:

  • sosem állítok fát, és ámblokk semmilyen dekót (még egy nyamvadt ajtódísz sincs)
  • nem takarítom  ki a kecót pincétől a padlásig
    • - Anya, miért sikálod ennyire a wc-t?
    • - Tudod, kisfiam, jön a Jézuska...
    • - És nálunk fog szarni?!
  • nem kapok idegösszeroppanást azért, hogy mindenkinek a tökéletes ajándékot levadásszam (sőt, igyekszem a kötelező mennyiséget is lezúzni)
  • nincs háromféle sós és hatféle édes sütemény, és nincs 13 fogásos speciális, ünnepi menü sem. Megkérdeztem, mi legyen az ünnepi menü, a végeredmény: halászlé és túrós csusza, ahogy én szoktam csinálni (főzéssel nem töltöttem aktívan két óránál többet, és azért ilyen sokat mert csak lepasszíroztam a halat, úgy az igazi), estére meg lett kalács.

Általában klasszik karácsonyi süti a bejgli. De mivel mindenki azt süt, ezért én inkább mást csináltam, kalácsot (férj amúgy is már nyekergett érte, és megígértem neki), ebbe legalább nem törik bele senki foga, mint a bejgliben felejtett dióhéjba;)

De, hogy ne csak szekáljam a karácsonyt (és az ünnep kedvelőit), hoztam ajándékot:

Recepttel.

Hozzávalók:

  • ~60-80 dkg liszt
  • 1 teáskanál só
  • 3-6 evőkanál cukor
  • élesztő (nem baj, ha tasakos, célszerű annyit használni, ami 1 kg liszthez kell)
  • 3 tojás (+1 a kenéshez)
  • 15-20 dkg vaj (mondom, vaj. nem margarin, nem zsír)
  • ~3 dl minimum 2,8%-os tej (ha házi, az a legjobb)


Egy mély, hőstabil tálban összekeverjük a száraz összetevőket (ide kerül az élesztőpor is, ha nem sima élesztő), külön a folyékonyakat (a feldarabolt vajat tegyük a tejbe, és melegítsük fel ~50 fokig, és ebbe csapjuk bele a tojásokat). Ha sima élesztőt használunk, akkor a tálban hozzáadva a sót elfolyósítjuk, utána a melegített folyékonyakat hozzáadjuk, elkeverjük, és ehhez adjuk hozzá a szárazakat, utoljára hagyva a lisztet.
Annyi liszt kell hozzá, hogy kézzel kényelmesen gyúrható legyen, ne ragadjon. Alaposan átgyúrjuk, majd lefedve meleg helyre tesszük addig, míg megkel. Utána átgyúrjuk, és megint visszatesszük kelni. Összesen három kelesztés kell neki, ettől lesz nagyon foszlós.
Utolsó kelesztés után átgyúrjuk, majd előbb két részre, és azokat három-három részre szedjük (két kalács jön ki belőle). Az egyes részeket kígyóvá nyújtjuk, és a kipapírozott tepsiben összefonjuk. Fonás után formára igazítjuk, és a +1 tojással bekenjük a tetejét. Ja, tepsinek olyat válasszunk, amiben még marad hely, mert még simán dagadni fog a tészta.

Villanysütőben a bemelegedés után 10 perccel visszavesszük 160 fokra, és 20-25 percig sütjük, majd kikapcsoljuk, és a maradékhőre bízzuk.
Sima gázsütő esetén előmelegítjük a sütőt a legnagyobb hőfokon, majd mikor betesszük a kalácsokat, egyharmad lángon cirka fél órát sütjük. De azért érdemes tűpróbázni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése